KEK COKLAT MAKANAN SYAITONNNN

salam satu malaysia...ops...opss..jgn tekujat..mesti korang kecut perot ja baca tajuk post aku kali ni sebab suma stok2 makan kek coklat sejak dari azali..dah la tuh aku korang makan plak stai xhengat dunia plak..alih2 aku cakap kek ni adalah makanan syaiton..wahhh..bersorak -sorailah (kata ganda berirama mak aku ajaq masa darjah 3) syaitan di alam ini sebab sekian lamanya kita dok makan makanan depa...dah la tuh..seluar jin2 pon kita kebas..ok aku dah merepek...tujuan entri aku kali ni nak bagi resepi..yela!!bagi resepi lah..aku xda resepi xhapdet lah blog nih....RESEPI DEVIL,S FOOD CHOCOLATE CAKE..syaiton2 sekalian sila kecewa...mula2 kasi gmbaq dulu naihhh...
haaaa..sodap nih..syaiton pon menanges tgok kek nih..ok2..resepi plak ea.,
BAHAN2:
65gram butter
1 cawan tepung
1/2 cawan gula castor (ni aku entam je..kastor ke..aising ke..asalkan manis sudeyh)
1/2 cawan gula perang
1 biji telur
1/4 cawan buttermilk (letak 1/4cawan susu segar +1 s/k cuka)..tinggalkan 20menit..
1 s/k baking powder
1/4 cawan serbuk koko
 1/2 cawan warm water

TOPPING CREAM CHEESE(ni korang men agak2 pon jadik gak..xksah sgt amountnye tuh)
cream cheese (aku guna yg tartura sebab murah pastu taruk 1/2 dpd sbungkus tuh)
butter...(1/4 dpd 250g pny...kira jap)
1 s/k jus lemon

CHOCOLATE GANACHE
coklat masakan
whipping cream(penting nih..kasi lomak)

CARA2:
1.siapkan buttermilk sebab nk tinggalkan dia for 20menit
2.pukul butter dan gula sampai kembang..
3.masukkan telur sebijik..pastu masukkan tepung+baking powder+serbuk koko yg diayak mesra.
4.masukkan buttermilk dan warm water.gaul sebati..jgn pukul over2 kang xnaik plak
5.bakar pada suhu 170C selama  lamanya 20menit
6.pukul bahan2 untuk cream cheese sampai gebu geban..letak atas kek yg telah sejuk.
7.masak bahan2 untuk choc ganache cara double boiling n tuang atas chocolate..siap!!
p/s : bagi sejuk baru potong xdela comot cm aku wat tuh...

nak dijadikan cerita(xabis lagi rupanya cerita aku)...first time aku wat tersalah sukatan akibat terlalu gembira dapat hand mixer baru...
kesalahan yg aku lakukan::
1-tepung letak 2 cawan
2-buttermilk aku wat 1 cawan..aku masukkan 1 cawan jadi terpaksa tmbah tepung
hasilnya::
kek aku bantat dan mampat....tetapi mak aku ska adunan yg nih lagi..katanya lebih umphh..so kalu korang citarasa mak aku mungkin nak try resepi yg bantat ini...ini bermakna..GAGAL SEKALI BUKAN BERMAKNA ANDA GAGAL PADA KALI ITU...BAGI ORG LAIN ANDA TELAH BERJAYA..ok..aku merapu lagi

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment